سردبیر روزنامه رأی الیوم ضمن بی‌سابقه و دقیق خواندن عملیات حزب‌الله لبنان علیه سرزمین‌های اشغالی تأکید کرد حزب‌الله با این عملیات کاری کرد که رژیم صهیونیستی دیگر هرگز نتواند یک مقام ارشد مقاومت را ترور کند بدون اینکه پاسخ آن را بگیرد.

عطوان: عملیات حزب‌الله لبنان علیه پایگاه مغزهای اطلاعاتی اسرائیل بود

قدس؛ «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رأی الیوم در تحلیلی درباره حمله روز یکشنبه حزب‌الله لبنان به سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به ترور «فواد شکر» از فرماندهان ارشد این حزب در حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت گفت: «ما درباره دو حادثه مهم صحبت می‌کنیم. حادثه اول حمله دقیق و حساب شده نیروهای حزب‌الله لبنان که اهداف نظامی را در عمق اسرائیل هدف قرار داد و دوم سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان.»

عطوان افزود: «این حمله در روز اربعین حسینی شکل گرفت. این موضوع مهمی است. این در تاریخ ثبت خواهد شد چراکه دیگر اسرائیل نمی‌تواند بعد از امروز هیچ مسؤول ارشدی را چه در لبنان، چه یمن، چه عراق و چه ایران ترور کند بدون اینکه به آن پاسخ داده نشود. اتخاذ تصمیم درباره انتقام و پاسخ حساب شده و برنامه ریزی شده با حمله به اهداف نظامی یک دستاورد و ابداع است. سید حسن نصرالله دروغ‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را با شفافیت برملا کرد و با درایت و حکیمانه صحبت کرد و شرح مفصلی از این عملیات داد. اسرائیل اکنون در وضعیت فروپاشی است. اسرائیل پناهگاه‌ها را باز می‌کند. فرودگاه تل‌آویو را و تمام سواحل را می‌بندد. این یعنی جنگ پیروزی. این یک جنگ روانی و پیروزی معنوی بزرگی است.»

وی گفت: «موضوع بعدی درباره این عملیات برنامه‌ریزی نظامی است. برنامه ریزی نظامی برای این عملیات بی‌سابقه بود. حزب‌الله اول از موشک‌ها استفاده کرد. با بیش از ۳۴۰ موشک اسرائیل را هدف قرار داد. هدف زیرکانه از این طرح مشغول کردن سامانه‌های گنبد آهنین بود تا راه برای پهپادها باز شود و به اهداف خود برسند. اهداف بسیار دقیق و دارای مفهوم بود. هدف پایگاه گلیلوت بود که بزرگترین واحد اطلاعاتی جهان در آن مستقر است. این واحد اطلاعاتی است که هر تروری در منطقه را برنامه‌ریزی می‌کند و تمام خاورمیانه را کنترل می‌کند. در این پایگاه مغزهای اطلاعاتی اسرائیل هستند. اینکه پهپادها به این منطقه برسند و آن را هدف قرار دهند این دستاورد بزرگ است. این یک عملیات منحصربفرد بی‌سابقه است. مساله دیگر پایگاه اطلاعاتی امان در قلب تل‌آویو است. اینکه پهپادها به قلب تل‌آویو برسند آن هم با تعداد بسیار زیاد و اهداف نظامی را هدف قرار دهند این یک پیروزی است. یک پیروزی معنوی و نظامی است.»

عبدالباری عطوان گفت: «اسرائیل گفت که ما حمله پیشگیرانه‌ای را انجام دادیم و ما می‌دانستیم که حزب‌الله برای یک حمله برنامه ریزی می‌کند اما نکته مهم اینجاست که اسرائیل نتوانست مانع این حمله شود. اسرائیل در متوقف کردن این حمله موفق نشد. اگر اسرائیل می‌توانست جلوی این حمله را بگیرد می‌گفتیم پس اسرائیل موفق شده است. اسرائیل دره‌هایی را هدف قرار داد که از تمام موشک‌ها تخلیه شده بود. این یعنی آن‌ها اطلاعات بسیار اشتباهی داشتند. سید حسن نصرالله گفت که شهید فواد شکر تمام دره‌ها را از موشک‌های استراتژیک تخلیه کرده بود. اسرائیل پایگاه‌های موشکی حزب‌الله را به هیچ وجه ویران نکرد. سید حسن نصرالله به این نکته اشاره کرد و گفت که ما از موشک‌های کاتیوشا استفاده کردیم.»

وی افزود: « این پاسخ از جنوب لبنان بود. ما اکنون منتظر پاسخ انصارالله یمن هستیم چراکه این جنبش به هیچ وجه از حمله به کشتی‌های اسرائیلی یا آمریکایی دست نکشیده است. این مقدمه است. شاید حیفا یا بندر آن یا بندر اشدود را هدف قرار دهد. همچنین مقاومت عراق نیز ممکن است پاسخ بدهد. عراق نیز موشک‌های پیشرفته دارد. همچنین ایران ممکن است پاسخ بدهد شاید پاسخ را به دلایل مشخص به تأخیر انداخته است.»

عطوان گفت: «اینکه اسرائیلی‌ها در ترس و نگرانی هستند و در پناه‌گاه‌ها به سر می‌برند و فرودگاه تل‌آویو بسته شده است این تأثیر بزرگ معنوی و روانی است. ما هنوز در آغاز راه هستیم. ما هنوز در آغاز طوفان الاقصی هستیم. طوفان الاقصی تنها محدود به فلسطینی‌ها نخواهد بود. سید حسن نصرالله گفت هرگز از غزه و فلسطین و مقدسات فلسطین دست نخواهیم کشید. این یک پیام واضحی بود مبنی بر اینکه ما هنوز در آغاز راه هستیم.»

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.